5 OKTOBER

Godkvälll, tänkte svara på en fråga jag fick för ett tag sen.

Postat av: Emilia

hej, gryyyym blogg!! Vad är powderpuff? Och hur har du gjort för att kunna åka utomlands och sådär. Har du tagit hjälp av din syv eller nått.. kan du inte göra ett inlägg och berätta hur allt gick till när du skulle bli utbytesstudent (om det nu är det du är :P) Kram

Hej och TACK!! Powderpuff är en "plojgrej" som görs varje år på min skola mellan seniors och juniors. Vi tjejer ska då alltså spela amerikansk fotboll mot varandra med egentligen samma regler som när killarna spelar. Vi får dock inte tacklas haha (tack gode gud, jag hade dött) istället får vi dra av flaggor som man har runt midjan och det räknas som en tackling. Till själva matchen fick vi tröjor och så fick vi fixa mjukisbyxor där vi fick trycka olika saker på och på matchdagen hade vi då på oss allt detta och gjorde massa plakat och sånt där, väldigt kul va det!

Och hur har jag då kommit hit? Ska försöka få med det mesta. Jag är alltså utbytesstudent skolåret 10/11 och åker genom organisationen STS. Jag har inte tagit hjälp av någon syv eller liknande utan anmälde mig på STS hemsida efter det att min syster åkt till Dallas, Texas 08/09 på utbytesår. Från en början gör man en anmälan då jag valde område jag ville hamna i och lite basic grejer såsom personuppgifter och liknande. Några veckor efter jag gjort anmälan blev jag kallad till en intervju som hölls på engelska mellan mig och en annan tjej, tidigare utbytesstudent, där hon frågade lite olika saker för att kolla av min inställning till hela utbytesgrejen och där dom ser till att du är en bra kandidat för ett utbyte då detta är en ganska stor och ibland, jobbig grej.
Några veckor senare blev jag antagen och det var då allt pappersarbete startade. Det var nog den jobbigaste delen med det hela då tusen papper skulle in och det var en massa att göra. Jag fick skriva ett 2 A4-sidor långt brev om mig själv som senare skulle visas för familjer som var intresserade av att ta emot en utbytesstudent. För att åka iväg krävs även att man vaccinerar sig mot allt allt allt så det var jag tvungen med att börja direkt eftersom typ Hepatit-sprutorna tar flera månader att bli klara med. Jag tror jag anmälde mig lite mer än ett år innan och under hösten/våren var det mest pappersarbete som skulle in och efter allt var klart så var det bara att vänta. Usch vad jag hatade att vänta på beskedet om vart jag skulle hamna någonstans och plötsligt var det juni och jag hade fortfarande inte fått reda på vart jag skulle bo, inte ens i vilken stat. Någonstans i bakhuvudet hoppades man ju ändå på att jag skulle få hamna där i Kalifornien, som jag hade önskat i min anmälan, men hur stor var egentligen chansen? Alla vill ju dit.
Jag hade nästan glömt bort hela grejen när min telefon plötsligt ringer när jag står i skolan och jag hör att det är från STS och jag antog att dom skulle höra med mig om jag skickat in papprena, så många som det är så är det ju lätt att missa något. Det var inte förrns tjejen i telefonen sa; jag har roliga nyheter, du har fått din placering. Som jag faktiskt hajade till. Jag hade undrat hur det skulle kännas när jag fick reda på var jag skulle bo, bara någon månad senare, och jag stannade till heeeeeeelt. Det enda jag hörde var Oak..... och jag trodde att; fasen, hamnade jag i Oaklahoma?????
Nej nej nejjjjj, jag kunde bara inte höra att hon sa Oakdale. När hon lade till att; och det ligger i Kalifornien, så släppte allt. Började gråta av lättnad och alla tankar om att jag inte riktigt ville åka, släppte. Så, den 27 juli stod jag där på Arlanda med en väska jag försökt få ner hela mitt liv i (jag kan säga att livet absolut inte får plats i en 23-kilosväska) och skulle alltså åka. Och här är jag, lite mer än två månader senare och har the time of my life!!

Hoppas du fick lite svar iallfall! Och alla som kan, åååååååååååååk för fasen.
Mamma och pappa jag vet att jag va lite tjurig inställd till de här sista tiden haha men ni vet inte hur glad jag är att jag är här. Få iväg vickan nu också, woho!





STS, organisationen jag åkte med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0